MENU
NEWS
2017/10/06 |SRB presents TIT - Vol. 5
2017/09/18 |Hardcore Gladiators
2017/07/20 |SRB presents TIT - Vol. 4
2017/06/27 |SRB at Defqon festival
2017/05/19 |SRB - I Need Your Terror e.p.
NEWSGROUP
2017/09/18 | DJDIONE
Trying to update this site a little bit...it's abo...
2015/09/01 | joep
Absence of Light --> best song ever! brainstabber...
2015/07/12 | Thuban
Holy Moses.
2014/03/19 | The Golden Bullet
can you please do a remix of Dj D - Mankind Warnin...
2013/11/20 | Sorrow is Fever
Gas met die zooi ! :D
HARDTUNES CHARTS
LINKS
BOOKINGS
DIONE YOUTUBE CHANNEL
FACEBOOK DIONE
FACEBOOK SRB
HARDCORE RADIO
HARDCORE SHOP
HARDTUNES
INSTAGRAM
MEGARAVE
PARTYFLOCK
RIGE BOOKINGS
RIGE ENTERTAINMENT
SOUNDCLOUD
THIS IS TERROR RECORDS
TWITTER

Hardtunes

rigeshop

rigebookings

Hardcoreradio

Hardtunes

Rige Subscribe
INTERVIEWS
2017/06/18 |SRB Column Hardcore Magazine
2016/06/22 |Hardcore Magazine SRB
2016/06/22 |Hardcore Magazine Dione
2015/07/18 |Toxic Sickness Interview
2007/03/29 |Interview Party Flock
2006/03/16 |Interview Para Hooligans
2005/12/22 |COLUMN HARDCORE MAGAZINE - WINTER EDITION 2005
2005/09/24 |Rage-Online interview (English)
2005/09/24 |Rage-Online interview (Nederlands)
2005/09/22 |COLUMN HARDCORE MAGAZINE - FALL EDITION 2005
2005/07/19 |Dione in Los Angeles (9 april 2005)
2005/06/22 |COLUMN HARDCORE MAGAZINE - SUMMER EDITION 2005
2005/03/01 |Dione
2007/03/29 | Interview Party Flock
Dj Dione - interview met een mythische Griekse Koningin door *Jon*, gepubliceerd op donderdag 29 maart 2007 op Partyflock.

Erik Ypma, is er al iemand zo gek geweest met je te willen trouwen?
Nee, niet dat ik weet tenminste… maar goed, als het wel het geval is: bij deze mijn excuses en vertel het aub niet aan m’n vriendin.

Erik Ypma a.k.a. Dione a.k.a. E-Noid a.k.a. 50% DNA DJ-Team en qua producties ook nog eens SRB. Please enlighten us, hoe kom je aan je aliassen en sinds wanneer heb je ze?
De naam Dione heb ik al heel lang (ruim 16 jaar draai ik al onder die naam), vond het wel een mooie naam en het is ook nog een verkorting voor de Griekse god van zuipen en feesten. Ik gebruikte de naam Dione daarvoor al in m’n graffitti-tijd trouwens, dus die naam gaat nu al ruim 20 jaar mee.

E-Noid is Dione omgekeerd, die naam is ontstaan toen we met DNA records begonnen, ondertussen ook al wat jaartjes geleden. Nieuw label, nieuwe naam, zo simpel was dat.

SRB staat voor Solid Rocket Boosters, dat zijn de stuwraketten die worden gebruikt om bijv. de space-shuttle te lanceren. Die naam komt van de kunstenaars waar ik midden jaren ‘90 mee optrad in musea en dergelijke. En wederom: nieuw label (TIT records),nieuwe naam, zo simpel ben ik.

Tegenwoordig staat Dione voor m’n mainstream-kant, E-Noid voor m’n duistere kant en SRB voor het snelle werk. Maar om iedereen in de war te brengen doe ik wel eens snelle dingen als E-Noid en duistere dingen als Dione enz. Dat houdt het spannend.
­
Wat heeft new Dance Radio allemaal voor je betekent toentertijd en wat voor rol speelde jij in het geheel? Jouw programma 'Hakkuh' in de jaren '90 is nog steeds legendarisch en ongeëvenaard.
Ik kwam destijds bij New Dance Radio samen met Dj Unity, omdat we samen al een programma deden bij Radio Lelystad, het dorp waar ik opgegroeid ben. Ze hadden mensen nodig voor een hardcore-programma en wij hadden al ervaring met radio dus zodoende kwamen wij daar terecht. Was destijds een erg goed beluisterd programma en het heeft veel goeds gedaan voor ons. Niet alleen qua bekendheid, maar ook omdat we in die tijd bizar veel gratis platen kregen, altijd prettig. En we hebben er 3 Thunder Awards aan overgehouden, omdat we steeds wonnen in de categorie “Best Radioshow”. Dat was overigens niet moeilijk, want we waren eigenlijk de enige nationale radioshow op hardcore-gebied.
We hebben daar erg veel lol gehad en ik vind het nog steeds erg jammer dat we moesten stoppen, net als heel veel luisteraars trouwens. Ik wordt nog steeds af en toe aangesproken door mensen die vroeger altijd luisterden en die dan met verhalen komen, of vragen over gedraaide platen of zo.

Zoals te lezen was in het interview met MC Da Mouth of Madness(red. klik hier voor het interview)...

Eén van de gekste dingen die ik ooit heb meegemaakt is dat Dj Uzi en ik stonden te draaien in Leeuwarden. We hadden Dj Drokz en Dj Noizer ook uitgenodigd en volgens mij waren Dj Unity en Dj Dione er ook bij. Vloog het gebouw in de fik. Wij dachten dat het een geintje was. Uiteindelijk keken we door het raam en zagen we dat de brandweer al was gearriveerd, wij als een gek platen pakken en rennen naar beneden. Dat ging nog niet zo makkelijk want we moesten van boven naar beneden en de hele gang stond al in lichterlaaie. Komen we eenmaal buiten en denk je dat je het ergste te hebben gehad, staat de crowd te dansen op de brandweerwagens en zingen ze allemaal in koor ”The roof is on Fire…Burn Muthafucker Burn". Uiteindelijk werd het één grote matpartij met de politie. Krankzinnig gewoon!!

...was jij hier ook bij betrokken! Ben je altijd al zo'n pyromaantje geweest en vertel eens over je meest bewonderenswaardige brandjes?
Tja, dat gebeurde trouwens toen Unity en ik stonden te draaien. We zagen ineens dat de dansvloer leegliep (en dat terwijl we niet eens zo slecht draaiden, haha). Door het monitorgeluid hoorden we niet dat mensen riepen dat het gebouw in de fik stond en we waren dan ook bij de laatsten die buiten stonden.

Het vreemde was dat een paar dagen daarna bijna hetzelfde gebeurde : we stonden te draaien in Amsterdam toen we ineens moesten stoppen omdat de meterkast in de fik was gevlogen. Gelukkig was dat verder niet zo ernstig maar als het 2 keer in een week gebeurd sta je wel raar te kijken. Vanaf dat moment was onze slogan dan ook: “Met Unity en Dione op je feest gaat geheid het dak d’r af”

Hoeveel releases en remixen zijn er al uitgekomen op jouw naam? Beschikbaar(geweest) in de winkels dan?
Ik zou het zelf niet eens precies weten, maar in Australië moest ik heel veel platen signeren en daar was iemand die 75 verschillende vinyl-releases had van mij, of waar ik in ieder geval tracks op had staan. Toen ik klaar was met signeren had ik de blaren op m’n poten staan. Maar op m’n site www.djdione.nl staan ze allemaal wel vermeld,dus als je niet kunt slapen kun je m’n releases gaan tellen, handig voor als de schapen op zijn.

Ik heb niet zo veel albums gedaan, maar ben natuurlijk wel trots op m’n laatste albums: “Dione - Energy Overload” en vrij recent “E-Noid - E-scapism”. Je bent toch minimaal een jaar bezig met zo’n album en als er dan iets ontstaat wat mensen waarderen kan ik daar erg blij mee zijn.

De meeste releases ben ik trouwens wel blij mee, maar er blijven altijd dingen die ik anders gedaan zou hebben achteraf. Ik probeer mezelf altijd te verbeteren, soms merk ik dan achteraf dat bepaalde dingen beter hadden kunnen klinken of dat het arrangement wat anders had gekund, maar goed, dat heeft iedere producer wel. Die drang naar verbetering houdt je ook scherp. En achteraf was ik niet zo tevreden over de sound van “Pain ‘til i die” maar dat is ondertussen wel m’n grootste klapper, dus ja, hoe ver ga je in die verbeteringen achteraf?
Tegenwoordig als ik tracks klaar heb laat ik ze ook altijd een tijd met rust voordat ik ze terug luister. Zo hoor ik ze redelijk fris terug en dan maak ik zelf al een schifting van wat ik wil gebruiken voor eventuele releases.

De eerste dingen die ik uitbracht vond ik zelf destijds niet echt bijzonder, maar dat was bij 5th Gear en die brachten eigenlijk alles uit wat maar een beetje leuk klonk. In die tijd was ik net begonnen met produceren en was sowieso zwaar verbaasd dat ze dat uit wilden brengen. Die produkties bij 5th Gear moet je ook eigenlijk zien als de eerste stapjes van mij in het produceren.
Ik kon toen niet maken wat ik wilde, omdat ik er gewoon niet de spullen voor had om iets fatsoenlijks te kunnen maken. Je leert op die manier echter wel om optimaal van je apparatuur gebruik te maken. Het klinkt misschien raar in het huidige computertijdperk, maar toen opa jong was had je nog geen computers om muziek te maken.

Achteraf was ik trouwens niet zo blij met hun, omdat ik niet onder het contract uit kon komen. Na heel veel gezeik en juridisch getouwtrek is me dat uiteindelijk wel gelukt en ben toen bij ID&T gekomen waar ik eigenlijk pas serieus met produceren ben losgegaan. Ik heb wel een hele hoop geleerd van die periode, zowel op muzikaal gebied als op het gebied van contracten en andere administratieve rompslomp. Van je fouten leer je zeg ik dan maar.

Je werkt vaak samen met Angelo(red. Negative A/Dr. Z-Vago). Een hoop mensen zijn wel benieuwd hoe dat zo gekomen is, dus vertel eens over die geschiedenis.
Ik ken Angelo al heel lang. Kwam ‘m vroeger al vaak tegen op feesten waar we als bezoeker waren. We hebben beide ook radio gedaan en kwamen elkaar regelmatig tegen op zondagavond, omdat we beide toen net ons programma hadden gedaan en dan vaak gingen vreten in een tent in Almere.
Toen ik bij Megarave kwam zat hij daar ook al en omdat we vlakbij elkaar wonen zien we en spreken we elkaar vaak. Als het kan carpoolen we ook,want we denken ook aan het milieu natuurlijk. Muzikaal gezien werken we erg prettig samen, zitten vaak op dezelfde lijn en tegenwoordig runnen we samen DNA records, dus we spreken elkaar erg veel.

­In elk interview probeer ik de artiesten in kwestie zover te krijgen even wat te vertellen over de wilde avonturen in het buitenland tijdens boekingen. Je hebt al een aardig rijtje op je naam staan, dus brand los!
Dat wordt een aardig lijstje,waar zal ik eens beginnen….de landen waar ik geweest ben zijn: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Spanje, Finland, Estland, Letland, Rusland, Verenigde Staten, Engeland en Australië. Vooral in Italië en Zwitserland kom ik regelmatig tegenwoordig.

M’n allereerste optreden in Italië was het meteen raak. De chauffeur die ons terug naar het hotel moest brengen had zich zo goed vermaakt op het feest dat ie de weg naar z’n eigen woonplaats (waar ons hotel was) niet meer terug kon vinden. En volgens mij was ie ook vergeten dat ie een rijbewijs had, rijden kon ie niet in ieder geval. Dj Rob is toen maar gaan rijden. We hebben half Italië gezien die nacht omdat we ondertussen al compleet verkeerd zaten en niemand echt bekend was aldaar. Vanaf dat gebeuren staat trouwens in veel artiestencontracten voor buitenlandse optredens vermeld dat de chauffeur niet onder invloed mag zijn.

En tja,ook in Italië: ik moest samen met Dr. Z-Vago draaien,laat op de avond op een groot feest.We waren nog maar een kwartiertje aan het draaien toen het feest werd stilgelegd door de politie.Ik was al zo aangeschoten (eufemisme) dat ik onder het oog van de politie probeerde stiekum nog een plaatje te draaien.Verder weet ik niks meer van dat feest,maar er zijn nog steeds Italianen die d’r over beginnen.

In Finland moest ik eens optreden met de Solid Rocket Boosters (de video-kunstenaars), op de opening van een tentoonstelling in het museum van moderne kunsten. Afijn,in Finland is het verboden om in het openbaar te filmen en we werden dan ook regelmatig daarop aangesproken als we aan het filmen waren. Zo ook een oudere dame in een bar die eerst vertelde dat we haar niet mochten filmen omdat ze een belangrijke functie had in dat land. Toen we de camera uitgezet hadden vroeg ze of we niet met haar naar huis wilden,om te filmen hoe ze sex had met haar hond.Daar zijn we maar niet op ingegaan, het was tenslotte geen dierendag.

Verder is het moeilijk om verhalen te vertellen zonder collega’s voor lul te zetten. Het voordeel van draaien in het buitenland is dat je niet hoeft terug te rijden dezelfde avond.We zijn dus allemaal wel eens dronken…en dan druk ik me nog voorzichtig uit.

Zo hoorde ik in Zwitserland, in het midden van de nacht, eens heel hard gekreun op de gang toen we in het hotel waren. Toen ik ging kijken lag daar een dronken collega met z’n blote voeten tegen een schoenpoets-apparaat aan, wat ie op dat moment blijkbaar erg opwindend vond.

Voor de rest zwijg ik, omerta onder dj’s zeg maar…

Vraag van NOOB SAIBOT
Hoe lang heb je der over gedaan om een regelrechte knaller zoals bijvoorbeeld "Act of agression" of "Pain till I die" te maken en weet je dan al dat het een echte klapper gaat worden?
Die twee tracks heb ik een dag of drie, vier aan gewerkt (per stuk dan hè). Over “Pain ‘til i die” was ik eerst niet zo tevreden qua klank (zie ook eerder in dit interview), maar toen ik ‘m aan anderen liet horen was al snel duidelijk dat dat wel een knaller zou worden.
“Act of aggression” is een ander verhaal: ik heb heel lang zitten pielen om er een bijpassende melodie of iets dergelijks bij te passen maar dat ging maar niet omdat die kick zo ontzettend in de weg zat van alles.
Toen heb ik ‘m maar zo gelaten,wat achteraf iedereen juist vet vond, en is ie later gewoon zo uitgekomen.

Voor veel tracks gebruik ik de dansvloer als een soort graadmeter: als je een nieuwe track voor het eerst draait zie je al snel aan de reacties van mensen of het een klapper gaat worden. Als mensen je dan zelfs mailtjes gaan sturen om te vragen naar een track weet je dat het goed zit. Zoals bijvoorbeeld nu met “Not so smooth” van SRB, daar werden zelfs andere Dj’s al voor lastig gevallen.
Maar zelfs dat zegt nog niks, de track “Born 2 raise hell” deed het in het begin niet echt goed maar is nu toch echt wel een knaller ondertussen. Tja, muziek blijft een onvoorspelbaar gebeuren, dat houdt het ook spannend.
­
Komen er nog meer aliassen of samenwerkingen aan in de (nabije) toekomst wat je misschien als primeur met ons wilt delen?
Nou, meer aliassen voorlopig maar ff niet, ik ben zelf af en toe de draad al kwijt. Samenwerkingen zullen wel door blijven gaan, vooral met de mensen van Megarave Records en DNA records. Heb recent wat nieuwe samenwerkingen klaar met Dj Paul, Headbanger en Negative A. Voor de rest komen er snel enkele Dione releases aan en zijn we druk bezig met nieuwe DNA records releases, o.a. een nieuwe DNA records compilatie op cd en vinyl.
Verder moet ik nog wat remixen afleveren en gaan er remixen komen van tracks van mij, die op speciale ‘Dione Floorkillaz’ vinyltjes uit gaan komen. Er is momenteel veel vraag naar oude Dione tracks, de meesten zijn totaal uitverkocht, daarom komen een hoop van die klappertjes binnenkort opnieuw uit, inclusief dus remixen. ”Pain ‘til I die” is als eerste aan de beurt, die komt er al snel aan. En verder ga ik gewoon lekker door met produceren, ik heb voor de rest toch niks beters te doen.

Je vertelde me onlangs ook dat je opnieuw druk bezig bent met internetradio? Vertel eens wat over de opzet en wat jullie willen bereiken.
Tegenwoordig doe ik inderdaad ook internet-radio, op www.hardcoreradio.nl
We doen in principe elke twee weken op de Dinsdagavond van 20:00 tot 22:00 het programma ‘Megarave radio’ maar de regelmaat is tegenwoordig een beetje zoek,het is meer eens in de 3 maanden geworden. Maar gewoon luisteren dus,als je geluk hebt zijn we er niet en hoef je je dus niet te ergeren aan ons slap geouwehoer.
In het programma ligt de nadruk op de muziek en we proberen tussendoor wat informatie te geven, nuttig of niet.En de luisteraars kunnen ons verhalen of gekke foto’s mailen, die we dan plaatsen op de site.
Dat programma doe ik trouwens samen met Johnny J., waar ik ook de laatste uitzendingen bij New Dance Radio mee deed, toen Unity gestopt was daar.
Overigens is www.hardcoreradio.nl altijd te beluisteren, 24 uur per dag. Alleen doordeweeks in de avond-uren zijn er live programma's maar voor de rest kun je non-stop luisteren naar hardcore en kun je ook zelf tracks aanvragen, gewoon online.

Vraag van Cemon Victa
Je beheert op dit moment het label DNA records samen met Angelo Goede (Negative A). Hoe zie je de toekomst van het label tegemoet en welke kant gaan jullie het opsturen? qua niveau, qua style en qua releases?
Zoals Barry Stevens ooit zei: “vooral doorgaan”. Op dit moment is DNA records een topper, gewoon 1 van de best verkopende hardcore labels. Veel mensen vinden het een ‘industrial’ of ‘darkcore’ label, maar we houden niet zo van hokjesdenken, we zien het zelf als een label voor alles wat niet mainstream is. Dat houdt het ook fris en op die manier kunnen we artiesten zoals Slavefriese uitbrengen naast bijvoorbeeld iemand als Razor Edge.

­Voorop staat de artiestieke vrijheid van de producers, we vinden het zelf erg belangrijk dat mensen muziek maken waar ze zelf achter staan, die vrijheid zorgt juist voor originaliteit. Als wij tracks echt niet goed vinden zullen we dat ook zeggen en waar nodig tips geven om te verbeteren, maar het is aan de artiesten of ze daar ook wat mee doen natuurlijk.

Ook zijn we momenteel bezig met enkele nieuwe artiesten, vers bloed zeg maar. Een aantal van hen zal al te horen zijn op de eerstvolgende DNA records compilatie cd,die snel uit gaat komen. En natuurlijk hebben we snel de eerste D.N.A. Party Vrijdag 30 maart in de Peppermill, met alleen maar DNA records artiesten op de line-up.

Vraag van JohanCore
De laatste tijd komen er weinig tracks onder Dione uit, kunnen we binnenkort nog wat leuks verwachten?
Jazeker. Ten eerste dus heruitgaven van oude tracks met remixen, die is momenteel in productie en zal snel verschijnen. Dan nog een Dione remix van een track van Dj Niel,die binnenkort op zijn label uitkomt.
En daarnaast heb ik al 2 nieuwe Dione releases klaar liggen, die snel uit gaan komen op Megarave Records, 8 gloednieuwe tracks dus.Mensen die goed opgelet hebben zullen enkele van die tracks al langs hebben horen komen in m’n setjes op verschillende feesten.

Vraag van Papa [H3]
Ik begreep dat je op de zwarte lijst staat van de voormalige KGB, klopt dat?
Dat zou kunnen kloppen ja.Ik moest laatst in Rusland draaien (samen met Bass-D) maar omdat het visum niet goed geregeld was werden onze visa geweigerd bij het Russisch consulaat en werden we min of meer verdacht van illegale praktijken. Ik vermoed dat we nu wel een kruisje achter onze naam hebben en vraag me af of we ooit nog wel Rusland binnenkomen. Die reis is daarom in ieder geval niet doorgegaan, wat ik erg jammer vond. Ben al eens eerder in Moskou geweest en dat was toch wel indrukwekkend. Met een paar wodkaatjes achter de kiezen ’s nachts sneeuwballen gooien op het Rode Plein, niet iets wat je snel vergeet.

Zijn er hele typische dingen waar je van denkt dat mensen dat écht niet achter je gezocht zouden hebben?
Geef mij een legpuzzel en ik ben er niet bij weg te slaan. Nog verslavender dan roken als je het mij vraagt. Zelfs van die kleintjes, voor kinderen zeg maar, krijg ik al trillende vingers en dan moet ik ze gewoon in elkaar leggen. Legpuzzels, het zou verboden moeten worden.

Ongelofelijk oubollige vraag, maar toch, als afsluiter: Ben je gelukkig?
Ik was niet gelukkig toen ik de enorme lijst met vragen voor dit interview zag, maar nu ben ik gelukkig klaar met antwoorden en dus gelukkig weer gelukkig.

Maar serieus: ik ben enorm gelukkig. Heb van m’n hobby m’n beroep kunnen maken en kan de muziek maken die ik zelf wil maken. Heb heel veel ellende moeten doorstaan om zo ver te komen maar ben nu toch blij dat ik door ben blijven gaan en dat is iets wat erg veel voldoening schept. Daarnaast draai ik veel in veel landen en ontmoet leuke mensen over de hele wereld, zo heb ik mijn huidige vriendin ook leren kennen, wat mij momenteel nog gelukkiger maakt. Dus ja,ik ben gelukkig erg gelukkig… gelukkig maar.

Your Choice:

Blues of Jazz?
Blues. Met gevoel gespeeld door musici die hun vak verstaan.

Ooit optreden als SRB, of hou je het bij produceren?
Ik hou het bij produceren. Maar je weet het nooit.

Tikkertje spelen of verstoppertje?
Verstoppertje. Hoef ik niet zo veel te rennen.

Spice Girls of Take That?
Spice girls. Nog net wat geiler dan K3.

Mac of Burger King?
Shakes en ijs van de Mac, burgers van de Burger King.

Bush of Osama?
Zijn beide schurken, maar Osama vind ik net wat enger.

Heineken of Grolsch?
Bacardi en cola. Bier zuigt.

Technics of OEM?
Technics. Omdat ik het waard ben.

Sinterklaas of Kerst?
Derde kerstdag.Dan ben ik jarig.

Wodka of Rum?
Rum. Mmmmm.

Erik, ontzettend bedankt voor de tijd die je gestoken hebt in dit interview! PF en al je fans wensen je heel veel succes in de toekomst met alle producties, boekingen en vooral jouw legpuzzel-fetisj.